Pastís de peix

IMG_20200106_112914.jpg
IMG_20200112_140043__01

Aquesta és una recepta ideal per quedar bé. És fàcil, agrada a tothom, té bona presentació, es pot preparar amb antelació i es poden fer mil variacions al gust. Només cal assegurar-se de tenir un motlle adequat (serveixen els tradicionals per a pa o “plum cake”).

Ingredients per a 12 persones (2 motlles):

  • 1kg de peix blanc sense pell ni espines (jo lluç i rap congelats) o uns 800 g de peix cuit
  • 350 g de nata líquida
  • 400 g de tomàquet fregit
  • 50 g del brou d’haver bullit el peix
  • 12 ous
  • 4 pastanagues
  • 2 porros
  • 2 fulles de llorer
  • sal
  • pebre
  • pa ratllat
  • maionesa per decorar
  • pebrot escalivat (opcional) per decorar
  • enciam i tomàquet per decorar

Elaboració:

Es descongela el peix. Es tallen les pastanagues i els porros a talls. Es posa el peix, la verdura i les fulles de llorer en una cassola, es cobreix amb aigua i es cou durant uns 20 minuts.

Es cola el peix i la verdura i es reserva el brou. Es tritura peix i verdura amb la batedora i s’hi afegeixen el tomàquet fregit, la nata, els 50g de brou (el brou no el tiris tot de cop, si veus que la mescla ja és lleugera, no hi afegeixis més, que sempre estas a temps), sal i pebre al gust.

Quan ja està tot ben incorporat, s’hi van afegint els ous un a un fins a formar una crema. No t’oblidis de tirar-hi la sal corresponent als ous que hi has afegit, sino la pasta pot pecar d’insípida.

S’unta un motlle apte pel forn amb oli i es folra amb paper de cuina. Si no vols que quedin marcades en el pastís les arrugues del paper, pots fer uns talls a les cantonades per que et quedi completament llis.

Un cop folrat el motlle, hi poses una capa de pa ratllat i s’hi aboca la crema, deixant un espai com d’un dit abans d’arribar a la vora.

Es posa el motlle dins d’una safata per forn amb un dit d’aigua. S’enforna a 200º amb el forn ja escalfat, amb resistència només abaix uns 20 minuts i a continuació uns 30 minuts més amb escalfor a dalt i abaix, o fins que està cuit (si es punxa el pastís, el punxó ha de sortir net).

Quan està fred es desemmotlla i es decora amb maionesa, gambes, pebrot escalivat, tomàquet, olives… el que es vulgui. A les fotos he posat una quantitat reduïda de maionesa perque m’agrada que es vegi el contrast amb el color rosat del pastís, però quan el serveixo, sempre l’acompanyo amb una salsera amb més maionesa doncs li va molt bé.

Variants:

Una vegada volia fer-lo pels de casa, amb la meitat de les quantitats. Em faltaven alguns ingredients però vaig pensar que valia la pena provar de substituir-los.

Tenia un paquet de mig quilo de lluç congelat.

Però només tenia una pastanaga, així que vaig afegir carbassó per compensar la pastanaga que faltava.

No tenia porro, però sí ceba, així que vaig posar 3/4 d’una ceba grossa.

Tampoc tenia prou tomàquet fregit, així que vaig haver de posar meitat tomàquet fregit, meitat tomàquet al natural de llauna.

Em faltava la meitat de la nata, així que vaig afegir 50 g de mantega amb un dit de llet per compensar.

Com que el carbassó i el tomàquet al natural són més líquids que la pastanaga i el tomàquet fregit, no vaig posar el brou.

Els 6 ous sí que els tenia, afortunadament.

Ho vaig coure com diu la recepta fins que va estar quallat.

Va sortir boníssim i amb una textura perfecta, més que mai. O sigui que podem introduir les variacions que calgui, sempre que no modifiquem la proporció entre líquids i sòlids.

Deixa un comentari